Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży szkolnej : na przykładzie województwa świętokrzyskiego
Odpowiedzialność: | Jan Śledzianowski. |
Hasła: | Alkoholizm - a uczniowie - Polska - od 1989 r. Narkomania - a uczniowie - Polska - od 1989 r. Palenie tytoniu - a uczniowie - Polska - od 1989 r. Uczniowie - patologia społeczna - Polska - od 1989 r. Świętokrzyskie, województwo - patologia społeczna |
Adres wydawniczy: | Kielce : Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. |
Opis fizyczny: | 407, [1] s. : tab. wykr. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 349-367. Streszcz. ang. |
Powiązane zestawienia: | Nałogi, uzależnienia |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
- WSTĘP
- CZĘŚĆ PIERWSZA
- PROBLEMATYKA UZALEŻNIEŁ DZIECI I MŁODZIEŻY WE WSPÓŁCZESNEJ LITERATURZE
- ROZDZIAŁ I: Definicje uzależnienia
- 1. Uzależnienie psychiczne
- 2. Uzależnienie fizyczne
- 3. Uzależnienie społeczne
- ROZDZIAŁ II: Badania nad uzależnieniami dzieci i młodzieży w Polsce
- 1. Badania nad nikotynizmem
- 2. Badania nad alkoholizmem
- 3. Badania nad narkomanią
- Rozdział III: Specyfika dziecięco-młodzieżowych uzależnień
- 1. Uzależnienie od nikotyny
- 2. Uzależnienie od alkoholu
- 3. Uzależnienie od środków toksycznych
- 3.1. Charakterystyka środków toksycznych
- 3.2. Charakterystyka zjawiska
- 3.3. Przyczyny zjawiska
- 4. Sygnały medialnych i innych uzależnień
- CZEŚĆ DRUGA
- UZALEŻNIENIA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
- METODOLOGIA I ANALIZA BADAŁ WŁASNYCH
- ROZDZIAŁ I: Metodologia badań i charakterystyka badanej reprezentacji
- 1. Cele, problematyka i hipotezy badawcze
- 1.1. Zmienne i wskaźniki
- 1.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
- 1.3. Charakterystyka terenu badań
- 2. Charakterystyka badanej reprezentacji
- 2.1. Płeć i wiek badanych
- 2.2. Przynależność do szkół
- 2.3. Osobiste zainteresowania badanych uczniów
- 2.4. Dni nieobecności w szkole
- 2.5. Oceny uczniów z ostatniego półrocza
- ROZDZIAŁ II: Nikotynizm wśród dzieci i młodzieży szkolnej
- 1. Inicjacja i pierwsze próby palenia papierosów
- 2. Intensywność palenia w ciągu ostatniego miesiąca
- 3. Wiek uzależnienia od nikotyny
- 4. Palacze wśród rodzeństwa i w grupach rówieśniczych
- 5. Trudności z nabywaniem papierosów
- 6. Ocena szkodliwości palenia
- 7. Stosunek badanej młodzieży do palaczy
- ROZDZIAŁ III: Picie i upijanie się alkoholem uczniów gimnazjów i szkół średnich
- 1. Picie alkoholu
- 1.1. Wiek rozpoczęcia picia alkoholu
- 1.2. Picie alkoholu w ciągu całego życia
- 1.3. Picie alkoholu w ciągu ostatniego roku
- 1.4. Picie alkoholu w ciągu ostatnich 30 dni
- 2. Ilość wypijanych alkoholi
- 3. Upijanie się alkoholem
- 4. Jednostkowe i społeczne szkody alkoholizowania się badanej reprezentacji
- 4.1. Straty jednostkowe
- 4.2. Społeczne szkody spowodowane alkoholizowaniem się
- 5. Opinie o alkoholu i jego oceny w świadomości uczniów
- 5.1. Pozytywne nastawienie do alkoholu
- 5.2. Negatywne nastawienie do alkoholu
- 5.3. Społeczne spojrzenie na alkoholizm
- 6. Uwarunkowania społeczne wpływające na alkoholizowanie się
- 7. Ryzyko i szkodliwość picia alkoholu w świadomości uczniów
- 8. Przejawy tolerancji lub potępienia wobec osób pijących i upijających się
- 9. Z alkoholizmu w narkomanię
- ROZDZIAŁ IV: Analiza uzależnień badanych uczniów od narkotyków, środków psychotropowych i toksycznych
- 1. Znajomość narkotyków z nazwy
- 2. Wiek inicjacji narkotyków i innych środków uzależniających
- 2.1. Próbowanie amfetaminy
- 2.2. Próbowanie marihuany lub haszyszu
- 2.3. Próbowanie LSD lub innego halucynogenu
- 2.4. Próbowanie cracka
- 2.5. Próbowanie kokainy
- 2.6. Próbowanie ecstasy (ekstazy)
- 2.7. Próbowanie heroiny
- 2.8. Próbowanie grzybów halucynogennych
- 2.9. Próbowanie środków wziewnych
- 2.10. Próbowanie leków uspokajających lub nasennych bez przepisu lekarza
- 2.11. Próbowanie sterydów anabolicznych
- 3. Od czego zaczynali?
- 4. Motywy inicjacji narkotykowej
- 5. Częstotliwość brania środków psychotropowych i toksycznych
- 5.1. Leki uspokajające i nasenne bez przepisu lekarza
- 5.2. Częstotliwość brania amfetaminy
- 5.3. Częstotliwość brania LSD
- 5.4. Dalsze próby z crackiem
- 5.5. Powtórki z kokainą
- 5.6. Relevin - pułapka na badanych
- 5.7. Doświadczenia z heroiną
- 5.8. Używanie ecstasy
- 5.9. Doświadczenie z grzybami halucynogennymi
- 5.10. Narkotyki wstrzykiwane za pomocą igły i strzykawki
- 5.11. Częstotliwość brania sterydów anabolicznych
- 5.12. Zwielokrotnione próby zażywania środków wziewnych
- 5.13. Zwielokrotnione użycie marihuany lub haszyszu
- 6. Źródła zaopatrzenia w narkotyki i środki odurzające
- 7. Miejsca łatwego zdobywania narkotyków
- 8. Narkotyzujący się w kręgu rodzeństwa i rówieśników
- 8.1. Narkotyzujące się rodzeństwo
- 8.2. Narkotyzujący się rówieśnicy
- 9. Propozycje brania narkotyków i łatwość ich zdobywania
- 9.1. Propozycje narkotyzowania się
- 9.2. Dostępność narkotyków w ocenie uczniów
- 10. Szkodliwość używania narkotyków
- 11. Ocena innych za próby narkotyzowania się
- CZEŚĆ TRZECIA
- OCENA ZJAWISKA UZALEŻNIEŁ WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY NA TLE UWARUNKOWAŁ SPOŁECZNYCH
- ROZDZIAŁ I: Uwarunkowania rodzinne badanych i ich wpływ na dynamikę uzależnień
- 1. Więzi z członkami rodziny
- 2. Wykształcenie rodziców
- 3. Zadowolenie uczniów z więzi rodzinnych i koleżeńskich
- 4. Ocena warunków materialnych rodziny oraz prace zarobkowe uczniów
- 5. Wiedza rodziców, gdzie i z kim ich dzieci spędzają czas wolny
- 6. Postawy rodzicielskie wobec uzależnień dzieci
- 6.1. Rodzicielskie postawy wobec palenia papierosów
- 6.2. Rodzicielskie postawy wobec picia napojów alkoholowych
- 6.3. Rodzicielskie postawy wobec brania narkotyków
- 6.4. Rodzicielskie postawy wobec hazardowych gier na automatach
- 6.5. Próba oceny postaw rodzicielskich wobec uzależnień dzieci
- ROZDZIAŁ II: Ocena działalności szkoły w zakresie profilaktyki i wychowania młodego pokolenia w wolności od uzależnień
- 1. Ocena postaw nauczycieli wobec wagarowania uczniów
- 2. Niepowodzenia szkolne uczniów
- 3. Profilaktyka szkolna przeciw uzależnieniom
- ROZDZIAŁ III: Ocena wpływu rodzeństwa i grup koleżeńskich na kształtujące się postawy badanych uczniów wobec uzależnień
- 1. Ocena wpływu rodzeństwa
- 2. Ocena wpływu grup koleżeńskich
- ROZDZIAŁ IV: Państwowa, społeczna i kościelna odpowiedzialność za uzależnienia dzieci i młodzieży
- 1. Uwagi ogólne
- 2. Odpowiedzialność państwa za wychowanie
- 3. Odpowiedzialność społeczna
- 4. Duszpasterska odpowiedzialność za naród zagrożony patologią alkoholizmu i innymi przejawami społecznej degradacji
- ROZDZIAŁ V: Ocena kształtującej się osobowości młodocianych z przełomu tysiącleci w aspekcie zagrożenia uzależnieniami
- 1. Cechy wspólne
- 2. Cechy indywidualne
- 3. Osobowość młodocianych w kręgu totalnego uzależnienia
- 4. Osobowość młodocianych - między zniewoleniem a wolnością
- 5. Wolni od uzależnień i zagrożeni uzależnieniami
- ZAKOŁCZENIE
- Bibliografia
- Spis tabel
- Spis diagramów
- Aneksy:
- 1. Ankieta anonimowa
- 2. Wykaz studentów studiów dziennych i zaocznych - współpracowników realizujących temat badawczy wraz z tytułami prac magisterskich
- 3. Europejski Plan Działania w sprawie Alkoholu na lata 2000-2005
- 4. Polska Deklaracja w Sprawie Młodzieży i Alkoholu
- Summary
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)