Miejska Biblioteka Publiczna

im. Jerzego Pilcha w Kielcach

book
book

Zastygłe spojrzenie : fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka

Tyt. oryg.: "Gefrorene Blick : physiologische wirkungen des fernsehens und die entwicklung des kindes,".

Autor: Patzlaff, Rainer




Toksyczne działanie odbiornika telewizyjnego na dziecko jako widza znajduje w tej niewielkiej przecież rozprawie mocne uzasadnienie naukowe. Autor skupia się bowiem na tych wynikach badań, które - choć są rozproszone w czasie i przestrzeni - prowadzą do zaskakujących odkryć. Tak staje się w wyniku kumulacji wiedzy naukowej, jej wydobycia na jaw w rezultacie żmudnych dociekań badawczych. W ich świetle okazuje się, że

emitowany przez telewizję program ingeruje w fizjologię ciała osoby skupionej na jego przekazie tak głęboko, że pogrąża świadomość w stan na granicy snu i jawy oraz destabilizuje cały system przemiany materii człowieka, w tym spowalnia także akcję serca. W istocie oglądanie telewizji prowadzi do nieuświadamianej sobie przez widza utraty wewnętrznej aktywności, osłabienia woli jego działania. Jak wykazują badania niemieckich naukowców, najmłodsze pokolenie spędza przed ekranem telewizora przeciętnie ok. 2,5 godziny dziennie, bez jakiejkolwiek bezpośredniej komunikacji ze swoim otoczeniem i bez aktywności ruchowej. Nic dziwnego zatem, że wyrasta ono w środowisku zagrażającym jego zdrowiu fizycznemu i psychicznemu. W następstwie biernej konsumpcji programów medialnych i cywilizacyjnych przemian coraz więcej dzieci ma zaburzone procesy zmysłowe, trudności ze słuchaniem, z koncentracją uwagi, z odczuwaniem własnych emocji czy z poruszaniem się w otoczeniu itp. Młody człowiek spędza cały swój wolny czas przed ekranem telewizora czy monitora komputerowego, poświęcając temu ponad 30 godzin tygodniowo. Na początku tygodnia ma ono trudności w przestawieniu się na słuchanie nauczyciela w szkole ("syndrom poniedziałku"). Dzieci miejskie przesiadują swoje dzieciństwo w domu. O ile w Niemczech Zachodnich w 1979 roku tylko 2295 dzieci nie uczestniczyło w zabawach poza domem, o tyle już w 1995 roku było ich aż 55%. Jeszcze pod koniec XIX wieku dzieci niemieckie znały około 100 różnych zabaw na wolnym powietrzu, dzisiaj zaś znają już tylko pięć, w które i tak bardzo rzadko się bawią. Wśród uczniów rozpoczynających szkołę w RFN aż 60% ma wady postawy, 3593 ma nadwagę, 40% ma zaburzenia krwioobiegu, 38% nie potrafi skoordynować ruchów rąk i nóg, ponad 50% cechuje zaś słaba kondycja w bieganiu, skakaniu i pływaniu. Dodatkowo pojawia się poważne zagrożenie dzieciństwa, które wynika z nasycenia programów telewizyjnych reklamami różnych produktów. Jeśli rynek dóbr konsumpcyjnych zmuszony jest uwodzić swoich klientów kolejnymi pokusami, to muszą również znaleźć się ludzie, którzy dadzą się uwieść lub chcą być uwiedzieni. Proces ten musi się zatem rozpocząć już w okresie wczesnego dzieciństwa, kiedy dzieci są socjalizowane czy wręcz wychowywane do bycia konsumentami i to w taki sposób, by ów zinternalizowany w toku socjalizacji sposób życia jawił im się jako zupełnie naturalny, oczywisty, wynikający z własnej woli, a nie z zachowań stanowiących przymus. To towary kupują nasze potrzeby. Ekonomiczna użyteczność jest jedynie ubocznym produktem dobrej edukacji. Swoistego rodzaju aksjomatem moralnym wartości konsumpcyjnych jest stwierdzenie, iż: "Wygrywa ten, kto umarł z większą liczbą zabawek To znaczy, że dobrzy są ci, którzy kupują różne rzeczy; źli zaś ci, którzy tego nie czynią". Zanim więc dzieci zdążą pójść do szkoły, staną się obiektem konsumpcyjnego werbunku przez telewizję. [.] Dzieci uświadamiają sobie, że wartość ich życia mierzona jest zakupem towarów. Stacje telewizji publicznych w różnych krajach świata bronią dzieci przed reklamami, stosując wewnętrzne zasady dopuszczania na antenę takich, które nie są szkodliwe dla psychiki małego odbiorcy. Dzieci i młodzież potrzebują pomocy rodziców w dokonywaniu selekcji programów telewizyjnych czy komputerowych oraz wzbogacaniu czasu wolnego o aktywne formy jego spędzania. [.] Eksperci są zgodni co do jednego, że jeśli w najbliższym czasie nie nastąpi radykalna zmiana świadomości ludzi (w zakresie wartości, postaw i działań), to nasz świat zostanie zniszczony ekologicznie i pojawią się globalne zagrożenia życia.[.]

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Rainer Patzlaff ; z jęz. niem. przeł. Barbara Kowalewska.
Seria:Pedagogika Waldorfska
Hasła:Dziecko - rozwój psychofizyczny
Mowa - zaburzenia
Telewizja - a dziecko
Telewizja - wpływ na zdrowie
Wzrok - fizjologia
Adres wydawniczy:Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008.
Opis fizyczny:133, [1] s. : il. ; 25 cm.
Uwagi:Tyt. oryg.: Die gefrorene Blick : physiologische wirkungen des fernsehens und die entwicklung des kindes, 2000. Bibliogr. s. 121-130.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wprowadzenie do polskiego wydania
  2. Fizjologiczne skutki oglądania telewizji a rozwój dziecka
  3. Słowo od tłumacza
  4. Słowo wstępne Edwina Hübnera
  5. Słowo wstępne od autora
  6. 1. Patrzeć a oglądać telewizję
  7. Aktywne oko
  8. Nieświadome ruchy oczu wynikiem aktywności ludzkiego Ja
  9. Obrazy telewizyjne nie są zwykłymi obrazami
  10. Siatkówka pod ostrzałem
  11. Zastygłe spojrzenie Stan alfa
  12. Mniejsze zużycie kalorii niż podczas „nicnierobienia”
  13. Oko marionetką kamery
  14. Iluzja aktywności własnej
  15. Brakujące pół sekundy
  16. Ekran jako producent narkotyku
  17. Kamera steruje opinią pod progiem świadomości
  18. Telewizja znakomitym środkiem manipulacji politycznej
  19. Zakonserwowane uczucia
  20. 2. Kultura telewizyjna – mit i rzeczywistość
  21. Elektroniczny ołtarzyk domowy
  22. W oparach iluzji
  23. Telewizyjne uzależnienie
  24. Czy widzów uratuje telewizja interaktywna?
  25. Trening konsumpcji w pokoju dziecięcym
  26. „Grasująca ” otyłość
  27. Gdy dzieci stają się mordercami
  28. 3. A jak my, dorośli korzystamy z telewizji?
  29. Całkowita rezygnacja?
  30. Wznieść tamę przeciw zalewającemu nas morzu bierności
  31. Wzmożona uwaga zamiast półsnu
  32. Stworzyć przeciwwagę!
  33. 4. Dzieci i telewizja
  34. Dzieci nie są dorosłymi w miniaturze
  35. „Okna” w rozwoju dziecka
  36. Procesy uczenia się u dzieci a telewizja
  37. Rozwój mózgu do dziesiątego roku życia
  38. Telewizor jako maszyna do wyłączania dzieci?
  39. Dzieci patrzą zupełnie inaczej
  40. Nie zostawiać dzieci sam na sam z telewizorem!
  41. Rozważyć priorytety
  42. Ograniczać czas oglądania i stymulować aktywność własną dziecka!
  43. Stymulować obrazy wewnętrzne!
  44. Czy rezygnacja z telewizji jest możliwa w praktyce
  45. i czy taka decyzja ma sens?
  46. Wejście w wiek dojrzewania
  47. 5. Dzieciństwo staje się nieme. Utrata mowy i troska o mowę w epoce mediów
  48. Analfabeci funkcjonalni: nowe, powszechnie występujące zjawisko
  49. Groźba przepaści między poziomami wiedzy
  50. Mowa zanika
  51. Zaburzenia rozwoju mowy w wieku przedszkolnym
  52. Zagrożony jest cały dalszy rozwój dziecka
  53. Dzienna dawka mowy: dwanaście minut
  54. Telewizja szkodzi rozwojowi mowy
  55. Fatalne następstwa błędnego modelu myślenia
  56. Mowa to nie taksówka
  57. Mowa jest sztuką ruchu
  58. Słuchacz tańczy, słuchając głosek mowy
  59. Dźwięki mowy przenikają całego człowieka
  60. „Wrastanie” dziecka w mowę a kształtowanie się mózgu
  61. Głośnikowi brakuje najważniejszego
  62. Żywiołem dziecka muzyczność mowy
  63. Obrazowość mowy jako siła kształtująca duszę
  64. Aby nowy „pod-ton” zadźwięczał w słowach
  65. Na początku jest Słowo

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Filia nr 5
ul. Warszawska 147

Sygnatura: 159.9
Numer inw.: 73002
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowek

Filia nr 8
os. Barwinek 31

Sygnatura: 159.9
Numer inw.: 53599
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowek

Filia nr 10
ul. M. Konopnickiej 5

Sygnatura: 159.9
Numer inw.: 47339
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowek

Filia nr 11
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 53

Sygnatura: 159.9 B
Numer inw.: 38542
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.