Marek Edelman odzywał się zawsze "po coś", a jego komentarze, nauki, przestrogi wciąż zachowują aktualność - przypominają wydawcy. Książka zawiera wygłoszone i niewygłoszone przemówienia, zaposy ze spotkań publicznych, wywiady, publikowane w różnych formach i miejscach teksty, a także apele i listy, również podpisane wraz z innymi sygnatariuszami. Obejmują okres od 1945 do 2008 roku. Niezwykle szeroki zakres tematów: od powstania w getcie, Holokaustu i kwestii żydowskiej, przez sprawy społeczne i polityczne, po refleksje o miłości, nienawiści, zemście, sztuce.
Wygłoszone i niewygłoszone przemówienia, relacje ze spotkań w Polsce i zagranicą, listy, wywiady, apele, słowem intelektualna spuścizna Marka Edelmana, człowieka, który zawsze niezwykle wnikliwie oceniał otaczającą go rzeczywistość. Wierny swoim wartościom doskonale podążał za wszelkimi zmianami, potrafił zmienić swoje osądy i zdanie, jeśli w świetle poznawanych faktów czy zdarzeń należało spojrzeć na nie w nowy sposób. O wszechpolakach, powstaniu w getcie, Polakach i Żydach we współczesnym świecie, o Romach.W dziewięciu rozdziałach zebrano teksty, które są nie tylko mądrym świadectwem patrzenia na życie, ale też swoistym drogowskazem dla czytających.
UWAGI:
Fotografie również na wyklejkach. Spis publikacji naukowych Marka Edelmana na stronach 226-229. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Marek Edelman [>>] ; teksty wybrali i opracowali Paula Sawicka i Krzysztof Burnetko ; komentarzem opatrzyła Paula Sawicka.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Życiowa droga Janusza Gajosa, która zaprowadziła go do punktu, w którym jest dzisiaj, nie była prosta. Czterokrotne zdawanie do szkoły filmowej, a w międzyczasie terminowanie w lalkowym teatrze w Będzinie. Najpierw czas poza Warszawą, z dala od reflektorów, a potem zdobywanie szlifów w komedii, zapewne najtrudniejszym, ale i niewystarczająco poważnym gatunku. No i ten Kos.
Popularność, jaką dziś nawet trudno sobie wyobrazić. Można się było w tym osadzić, przecież niejeden wymarzyłby sobie taki prezent od losu. A potem Turecki. Życie Janusza Gajosa, to ciągła ucieczka przed rolami, które do tego stopnia się z nim zrosły, że mogły stać się pułapką na zawsze. Dziś jednak słyszymy "Gajos" i przed oczami przesuwa się szereg jego wielkich kreacji. To jego zwycięstwo.
Potęga aktorstwa. Gigant. Artysta pokroju Gajosa w Anglii otrzymałby tytuł lordowski - to tylko kilka opinii kolegów aktorów o Januszu Gajosie. Najlepsze nazwiska polskiej sceny i filmu - m.in. Janda, Seniuk, Więckiewicz, Englert, Opania, Woronowicz, Braciak - opowiadają o swoich zawodowych i prywatnych spotkaniach z Gajosem.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: [rozmawia Jacek Wakar ; o Januszu Gajosie opowiadają: Krystyna Janda, Robert Więckiewicz, Jerzy Radziwiłowicz, Jan Englert, [>>] Olga Lipińska, Filip Bajon, Anna Seniuk, Adam Ferency, Ryszard Bugajski, Janusz Zaorski, Adam Woronowicz, Jacek Braciak, Piotr Machalica, Wojciech Marczewski, Maciej Wojtyszko, Kazimierz Kaczor, Joanna Żółkowska, Grzegorz Małecki, Izabella Cywińska, Marian Opania, Piotr Cieplak].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Bohater. Mściciel. Egzekutor. Lucjan "Sęp" Wiśniewski - jeden z ostatnich żyjących likwidatorów z Armii Krajowej. Żołnierz elitarnego "Wapiennika", czyli oddziału specjalnego 993/W, który w latach wojny wykonywał wyroki śmierci wydane przez Państwo Podziemne. Brał udział w ponad 60 egzekucjach zdrajców i konfidentów. Pierwszej dokonał, mając zaledwie 17 lat. W szczerej rozmowie "Sęp" opowiada o tym, jak on i jego nastoletni koledzy z "patrolu Ptaków" - pseudonimy brali z atlasu ornitologicznego - zmieniali się z piskląt, bezbronnych chłopców w drapieżne ptaki, bezwzględnych żołnierzy. Jak wyglądała hierarchia egzekutorów? Czy miewali wyrzuty sumienia? Czy wojna usprawiedliwia wszystkie rozkazy? Ile dostawali za "robotę", czyli zastrzelenie "delikwenta"? Gdzie leży granica między odwagą, brawurą a okrucieństwem?
UWAGI:
Na stronie tytułowej i okładce nazwa grupy wydawniczej: Litera Nova. Oznaczenia odpowiedzialności: Emil Marat, Michał Wójcik.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Młodziutka dziewczyna wysyłana przez dowódców AK, by odgrywać dwuznaczną rolę u boku wroga.
Wspomnienia Ludwiki Zachariasiewicz, kobiety, która podczas wojny - działając z ramienia AK - odgrywała rolę bywalczyni niemieckiego kasyna, a następnie informatorki enkawudzistów. Wykazywała się odwagą, pomysłowością i tupetem, kokietując mężczyzn i wykorzystując swój wdzięk. Jej świadectwo dotyczące walki podziemnej podczas II wojny oraz czasów tuż po jej zakończeniu ukazuje niejednoznaczne postawy i trudności w odnalezieniu się w nowej Polsce. Wyjątkowa bezpośredniość i szczerość relacji odkrywa przed czytelnikami takie aspekty mechanizmów wojennych i totalitarnych, o których mówi się rzadko lub nie wspomina się o nich wcale.
UWAGI:
Na okładce: Ryzykowna misja agentki AK, która na rozkaz dowódców nawiązuje współpracę z NKWD a po wojnie wnika w struktury UB. Kompilacja tekstów [>>] własnych autorki oraz zapisu wielogodzinnych rozmów Ludwiki Zachariasiewicz z Alicją Wancerz-Gluzą nagranych w 1995 oraz 2011 roku. Oznaczenia odpowiedzialności: Ludwika Zachariasiewicz.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Niezwykły portret najwybitniejszej polskiej reporterki Hanny Krall a zarazem przewodnik po jej warsztacie, książkach i życiu. Autor - Jacek Antczak skomponował go z wywiadów i rozmów z autorką "Zdążyć przed Panem Bogiem" i "Białej Marii". Czytelnicy książek Krall znajdą tu opowieść o początkach jej twórczości, komentarze i dalsze ciągi wielu opisywanych przez nią historii. Hanna Krall jest jedną z najczęściej tłumaczonych poliskich pisarek. Opublikowała m.in. "Na wschód od Arbatu" (1972), "Zdążyć przed Panem Bogiem" (1977), "Sześć odcieni bieli" (1978), "Sublokatorkę" (1985), "Okna" (1987), "Hipnozę" (1989), "Taniec na cudzym weselu" (1993), "Dowody na istnienie" (1995), "To Ty jesteś Daniel" (2001). Zapowiedziała, że wydana w 2011 roku "Biała Maria" jest jej ostatnią książką.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 330-336. Oznaczenia odpowiedzialności: wybór, kompozycja, uzupełnienie oraz dokumentacja Jacek Antczak.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni